Trendy dotyczące logistyki i zakupów dla przemysłu.

Blog

Gdyby nie logistyka i zaopatrzenie nie byłoby możliwym funkcjonowanie żadnej firmy. Choć działy te są zazwyczaj mocno niedoceniane, to każdy z nas potrzebuje do realizacji zadań służbowych wszelkiego rodzaju produktów… od stali, przez narzędzia i materiały biurowe po środki czystości i środki ochrony indywidualnej.

Planowanie i kontrolowanie procesów zakupowych pozwala nam na zaspokojenie potrzeb naszych pracowników, naszej bieżącej produkcji, co w dalszej perspektywie przekłada się na zaspokajanie potrzeb naszych Klientów i kluczowych Kontrahentów.   

Biko-Serwis sama w sobie jest firma produkcyjną, jednakże do produkcji potrzebujemy zakupów surowcowych i materiałowych jak również potrzebujemy zakupów produktów gotowych. Wymaga to zbudowania i podtrzymywania pozytywnych i długotrwałych relacji z naszymi dostawcami.

Procesy zakupowe muszą być sprawne, efektywne i co najważniejsze ekonomicznie uzasadnione. W dobie szalejącej inflacji ekonomika postepowania w przypadku dokonywania zakupów ma coraz większe znaczenie. Każdy z nas skrupulatnie kalkuluje swoje wydatki, nawet wybierając się na zakupy do lokalnego warzywniaka.   

Pracownicy naszego działu zakupów i zaopatrzenia na co dzień muszą wykazywać się silnymi umiejętnościami organizacyjnymi, komunikacyjnymi i negocjacyjnymi.  Zajmują się oni realizowaniem zakupów nie tylko na rynku krajowym, ale również na rynkach zagranicznych. Każdego dnia pozostałe jednostki organizacyjne naszej firmy składają dziesiątki wniosków o dokonanie zakupów, dokonanie zwrotu towaru czy przeprowadzenie naprawy gwarancyjnej lub pogwarancyjnej jakiegoś urządzenia.

Tak wiele wniosków i potrzeb wymaga prowadzenia rozbudowanej dokumentacji  zakupowej, opracowywania strategii, wykonywania rozpoznań cenowych, zestawień, raportów, dotrzymywania terminów i innych warunków handlowych określanych przez podmioty z którymi współpracujemy.

Dział Zakupów i Zaopatrzenia zajmuje się również sprawdzeniem dostaw i dostarczanych przesyłek pod względem zgodności ze specyfikacją złożonych zamówień. W przypadku stwierdzenia jakiejś niezgodności koniecznym jest wszczęcie procedury reklamacyjnej realizowanych zakupów, zarówno reklamacji jakościowych oraz ilościowych.

Ale to nie tylko zamawianie towarów i końcowe sprawy związane z finalizacją zakupu, lecz także wszystko to, co dzieje się wcześniej, np. kontrolowanie stanu zaopatrzenia firmy i określanie jej bieżących potrzeb.

Do realizowanych zadań w tym obszarze należy podchodzić elastycznie. Kierujemy się podstawowymi czterema kryteriami oceny ofert: kryterium ceny, czasu dostawy, sposobu płatności oraz warunków gwarancji.  

Nasi pracownicy mówią, że praca w dziale zakupów i zaopatrzenia jest specyficznym obszarem. Że wymaga pomysłowości i samodyscypliny. Wierzymy, że tak jest. Zwłaszcza, że przy takiej ilości obowiązków i multizadaniowości łatwo o ewentualną pomyłkę. Jesteśmy tylko ludźmi. Staramy się aby dział zakupów i zaopatrzenia mógł pracować w skupieniu.

Wykonywanie szczegółowych analiz, potrzeba decyzyjności w aspekcie rozwiązywania dylematów – czy koncentrować się na dostępności danego materiału i surowca czy może na akceptowalnym i szybkim terminie dostawy, bo zachwianie łańcuchów dostaw. To codzienne trudności z którymi musimy się zmierzyć.

Praca jako specjalista ds. zakupów to ciekawe zajęcie. Spodoba się osobom wyróżniającym się wysoce rozwiniętą komunikatywnością, zdolnościami negocjacyjnymi oraz pewnością siebie. Nie jest rutynowa i co chwilę stawia nowe wyzwania. Wybór takiej profesji stanowi dobry pomysł na karierę zawodową.

A jak ostatnie lata wpłynęły na logistykę i zakupy w Biko-Serwis?

Pandemia Covid-19, której początek miał miejsce w 2019 roku spowodowała zmiany w podejściu do pracy wielu firm produkcyjnych. Obowiązek izolacji oraz obostrzenia w poruszaniu się sprawiły bardzo duży wzrost popularyzacji pracy zdalnej. Wiele przedsiębiorstw musiało w bardzo krótkim czasie zaadaptować się do panującej sytuacji. Również funkcjonowanie łańcuchów dostaw uległo znacznej zmianie. O ile globalne łańcuchy dostaw zostały w pewien sposób zablokowane, to nie można powiedzieć, że całkowicie przestały działać. Dostawy na poziomie lokalnej niejednokrotnie uległy wydłużeniu, było to uzależnione dostawami komponentów z innych rejonów naszego globu.

Nie sam towar a informacja o nim stała się czynnikiem kluczowym, który przesądzał o przewadze konkurencyjnej danego przedsiębiorstwa nad innymi. Informacja, czego, kiedy i ile danego produktu Klient potrzebuje sprawia, że dane przedsiębiorstwo jest w stanie zaspokoić daną potrzebę dokładnie wtedy kiedy ona zaistnieje. W panujących warunkach trendy na rynku bardzo się zmieniają.

Wisienką na torcie zakupów i logostyki okazała się wojna na Ukrainie. Rosyjska inwazja na Ukrainę była punktem zwrotnym dla światowego bezpieczeństwa, międzynarodowej gospodarki i globalnej architektury energetycznej. W zglobalizowanym świecie, uzależnionym wzajemnie od siebie, nie da się zawęzić wojny, takiej jak ta, do jednego regionu. Nie możemy utrzymać jej oddziaływania w granicach jednego kraju ani wyeliminować jednego państwa z kruchości łańcuchów dostaw. Ten nowy rodzaj wojny hybrydowej, w tym poważny kryzys humanitarny, trudności gospodarcze, a także kampanie dezinformacyjne i propagandowe, napięcia geopolityczne dotyczące dostaw surowców energetycznych oraz groźba wojny nuklearnej, będą miały dalekosiężne skutki.

Globalny łańcuch dostaw jeszcze nigdy nie zmagał się z tyloma wyzwaniami, z jakimi miał do czynienia od 2020 roku. Najpierw wpływ wybuchu pandemii zaowocował lockdownami prawie na całym świecie, później natomiast gwałtowny popyt na dobra spowodował naderwanie łańcuchów dostaw, które nie wytrzymały nagłego potoku ładunkowego, w szczególności z Chin do Europy, czy USA. Intensywny wzrost przy ograniczonej podaży spowodował przekroczenie możliwości transportowych i rozgrzanie do czerwoności najpierw globalnych łańcuchów dostaw, a następnie rynku lokalnego – magazynowego, drogowego i intermodalnego.

Na świecie w 2022 roku pojawiło się kolejne wyzwanie, a mianowicie rosnąca inflacja. Jej średnia dla całej Unii Europejskiej, w maju 2022 roku wyniosła 8,8 %. Natomiast biorąc pod uwagę samą Europę Wschodnią, średnia sięga blisko 15%. Można przypuszczać, że popyt na towary i usługi będzie mniejszy. Z jednej strony spadek siły nabywczej pieniądza, z drugiej podwyższone stopy procentowe nie pozwolą na tak łatwy i tani dostęp do zasobów finansowych, jaki był obserwowany w ostatnich 2 latach. Bez wątpienia wpływ na inflację ma wojna i wzrost kosztów surowców, które rzutują na opłaty eksploatacyjne, w szczególności w transporcie, gdzie ropa jest największą ze składowych całości kosztów. Wpływ na inflację ma również polityka rozdawnictwa socjalnego i dodruku pieniądza nie posiadającego realnej wartości, ale to już temat na osobny wpis.

Faktury za energie elektryczną, paliwo, ogrzewanie, koszty paliwa to czynniki które polscy przedsiębiorcy wskazują jako główne przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Firmy przerzucają te koszty na konsumentów, rząd zamraża ceny poszczególnych segmentów, niemniej jednak ręczne sterowanie gospodarką nigdy i w żadnym ustroju nie skończył się dobrze.

Wzrost wyżej wymienionych kosztów przekłada się na działalność firm, przede wszystkim z branż energochłonnych. Ponad 74 procent polskich firm deklaruje, że jest to dla nich bardzo znaczące utrudnienie. Ceny energii zdecydowanie bardziej utrudniają działalność firmom dużym (84 proc.) niż mikroprzedsiębiorstwom (69 proc.). Natomiast uwzględniając podział na branże, widać, że wzrosty cen energii szczególnie dotkliwie odczuwają przedsiębiorstwa produkcyjne (85 proc.), handlowe, budowlane i transportowe (po 69 proc.).

Problem z rosnącymi cenami energii i surowców mają w tej chwili wszystkie przedsiębiorstwa w całej Europie. Jednak polskie firmy odczuwają go szczególnie dotkliwie właśnie ze względu na wciąż mało zaawansowany proces przechodzenia na zielone i odnawialne źródła energii. Inwestycje we własne Odnawialne Źródła Energii pomagają firmom redukować swój ślad węglowy i są istotnym narzędziem do dążenia do neutralności klimatycznej.

Reasumując. Jak Biko-Serwis poradziła sobie z tymi czterema kluczowymi trudnościami podczas ostatnich kilku lat? Przetrwaliśmy, bo jesteśmy zaufanym partnerem biznesowym. Przetrwaliśmy, bo wieloletnie doświadczenie nauczyło nas aby zabezpieczać swoje stany magazynowe. Przetrwaliśmy bo zainwestowaliśmy w odnawialne źródła energii. Cały czas się rozwijamy i z ogromnym zapałem pracujemy. To wynika z faktu, że nasze rozwiązania są bezawaryjne a nasi Klienci są zawsze zadowoleni z zaproponowanych przez nas rozwiązań.

Tags :
Udostępnij :

Najnowsze wpisy

Masz pytania?

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń lub napisz do nas. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania.